Изложбата може да бъде разгледана до 18 юни включително.
Великден
В края на Страстната седмица отбелязваме големия християнски празник Великден. Според народния обичай на обяд всяка булка, придружена от своя съпруг или свекърва, отива на гости, за „да се поклони“ на своя кум, на родителите си, а някъде и на девера си. Тя е облечена в най-красивата си премяна (великденско рухо) и носи великденски колак с писани червени яйца, а съпругът или свекървата бъклица с вино (т.нар. поклон). Младоженците целуват ръка на домакините и също получават дарове от тях. На първия ден от празника те обядват при кума, на втория при родителите, а на третия при девера. На Великден приключва и ритуалът на кумиченето, първата част от който се извършва на Цветница. След като обядват заедно момите-лазарки участват в обичая люленки. Предвождани от своята кумица, те отиват при някое високо и клонесто дърво, на което завързват люлка в чест на самодивите и змейовете. Една по една девойките се люлеят на нея като първа e кумицата, докато останалите в редици наоколо пеят обредни песни за здраве. Разбира се, големият ден не може да мине без традиционните празнични хора, които се играят през целия ден на хоролището, съпроводени от песни. Всички се поздравяват с „Христос возкресе“, на коeто се отговоря с „Воистина возкресе“. Можете да се запознаете с други интересни Великденски обичаи, традиции и песни в „Народна вѣра и религиозни народни обичаи“, с. 429–434, от дигиталната ни колекция „Сборникъ за народни умотворения, наука и книжнина“: https://bit.ly/3bb1bGt. Екипът на Централна библиотека на БАН ви пожелава светли Великденски празници!
Светли великденски празници!
Екипът на Централни библиотека на БАН ви пожелава светли великденски празници! Представяме ви „Слово на Вѫскрѫсеніе“ от „Недѣлни поученія за сѣкого православнаго христіанина“. Целия сборник можете да видите в дигиталната ни колекция „Възрожденски книги“: http://digilib.nalis.bg/xmlui/handle/nls/413.
Велики четвъртък – обичаи и традиции в голямата подготовка за Великден
Цялата седмица предшестваща големия християнски празник се нарича Страстна. Народът тачи особено Велика сряда, Велики четвъртък и Разпети петък. На Велика сряда не се върши никаква женска работа, а голямата подготовка за празника се извършва на Велики четвъртък. На този ден мъжете се занимават предимно с животните в двора, колата, кошовете или пък се грижат за дръвчетата в градината, докато жените боядисват яйцата и месят обредните хлябове. Великденските яйца се събират от първия ден на Страстната седмица. Най-тачени са снесените на Велики четвъртък преди обед и те се боядисват първи. Вярва се, че притежават целебна и магическа сила и затова единствено на този четвъртък е позволено да се взимат яйца от полозите. Първата задача на домакинята е да осигури достатъчно яйца за боядисване за дома. Важно е те да стигнат до Спасовден (40 дни след Великден), както и да се задели нужната бройка за всички гости или случайно минаващи пътници. Ритуалът с преброяването на яйцата завършва с пожеланието догодина техният брой да се удвои, т.е. домакинството да се умножи. След това стопанката ги почиства с лишия (вода с пепел) и ги поставя в котел със стипца и зелев сок. За подготвянето на боите се използват разнообразни материали като най-значима е червената: тя се добива от верзия (бразилово дърво), а преди това от кърмъз, риган или други цветни растения, които са брани на Еньовден; жълтото от орехови и ябълкови кори; зеленото от коприва. Яйцата се боядисват от най-старата жена в къщата, като по-младите не се допускат в стаята, а по-възрастните само ѝ помагат. Писаните яйце (т.нар. шарени перашки) са по-важни от останалите великденски яйца, защото за изработването им е необходимо повече време, усърдие и внимание. Затова те се украсяват само за семейството и за много скъпи или лични гости и са предназначени единствено за гледане. Яйцата се изписват преди или след боядисването като се използват различни техники: завиване в листа преди да се потопят в боята или оформяне на шарките с разтопен восък, писец и с малко ножче по черупката. Стопанката благославя всяко дете, мома и булка с първото червено яйце. С него се бае против уроки, отвръща се водата на заболелия добитък, по него се гадае, правят се и се развалят магии и с боята му се намазват лицата на децата за здраве. След това то се поставя пред иконата на мястото на миналогодишното яйце. Ако то се е запазило пълно значи и къщата ще бъде пълна, а ако е изкуфяло не се смята за добра поличба. Вечерта няколко яйца се отнасят в черквата и после отделят за „запойване“ (закопават ги в нивата или лозето с пожелание за плодородие). След боядисването на яйцата идва ред на обредните хлябове. На този ден се подновява (подмладява) и квасът в къщата, с който се замесва през цялата следваща година. Той се приготвя от лековити треви, които се оставят да вкиснат и да се вдигнат на топло място. Подготвените обредните хлябове са с разнообразни шарки и по различните краища на страната се наричат кравай, колак, боговица, плетеница, кукулник, яйченик или колач. По своята същност [...]