Трифонци
2 февруари 2019 @ 00:01 - 3 февруари 2019 @ 23:59
Именници:
Симеон, Симеонка
Трифунци, Света Богородица, Симион Бележник, Симеоновден, Вучляци, Вълчи празници - двата дни след Трифоновден, които в народния календар са празници с по-особен, специфичен характер. От нар. вярване, че през този период “се бесуват вълците”, произлиза почитането им. За да се предпазят от вълци, спазват се много строго някои забрани, които засягат главно жените. Те не бива да предат, да плетат, да тъкат, да отварят ножици за да не се отварят устата на вълците. Раздават специален обреден хляб, малко от който слагат и в кърмата на добитъка, за да го предпазят от опасния звяр. Нощвите стоят захлупени 3 дни пак с тази цел. Не метат дворовете и не хвърлят сметта. В Родопите третият ден Трифонци носи името Божа майка и се тачи от младите бездетни жени. Те пекат големи пити от царевично брашно, начупват ги и ги раздават на съседите. В Северна България по време на Трифонци гадаят за реколтата. Хубаво ли е времето на втори Трифонци, така ще е 40 дни. Вали ли сняг на парцали, пчелите през лятото ще се роят добре. Ако на втори Трифонци вземеш пари, ще вземаш цяла година, ако дадеш, все ще плащаш. Третият Трифонци (Симеон) се смята за хаталия (лош) ден, един от най-лошите през годината. Особено строга е забраната за всякаква работа за бременните и неотродилите жени. Вярва се, че нейното нарушаване ще доведе до раждането на симьосано (с белег) дете или добитък. В някои райони на трети Трифонци удрят главните, за да бягат змии и гущери.
На 2 февруари православната църква чествува Сретение Господне (Зимна Богородица) един от четирите празника, посветени на Божията майка. Съвпада с четиридесетия ден от рождението на Исус Христос, когато Богородица отива в Йерусалимския храм. Там благочестивият старец Симеон поема от ръцете детето и казва: “Ето, Тоя лежи за падане и ставане на мнозина в Израиля и за предмет на противоречия, и на сама тебе меч да прониже душата за да се открият мислите на много сърца” (Лука: 2:34:35). С тези думи фактически той осмисля целия бъдещ живот на Исус: въпреки че дава на човечеството един нов закон закона на любовта, учението му става предмет на много спорове и противоречия. А страданията и кръстната смърт на любимия син, довеждат Богородица до скръб.